انواع قلمو
غالب قلموها تغییر یافتهای از دو شکل اصلی قلمو، یعنی قلموی تخت و قلموی گرد هستند.
قلممو یکی از ابزارهای نقاشی یا رنگرزی است.
قلمموها را میتوان از چند نظر بررسی کرد:
از نظر طرز قرار گرفتن الیاف: به گونههای بادبزنی، تخت و گرد تفکیک میشود
از نظر کاربرد: به قلمموهایی که برای رنگ روغن و دیگری قلمهایی که برای آبرنگ به کار میرود تقسیم کرد.
از نظر اندازه: برای اندازههای گوناگون قلممو شمارههایی قراردادی تعیین میشود. از متداولترین و پرمصرفترین قلمموهای مورد استفاده در سبک رنگ روغن قلمموهای ۴، ۸، ۱۲ هستند.
از نظر جنس موها: قلمموها از موی جانوران یا الیاف مصنوعی پلاستیکی ساخته میشوند. قلمموهایی که از موی دُم سمور ساخته میشوند کیفیت خوبی دارند و حالت فنری و انعطاف پذیرشان و نوک تیز آنها برای نقاشی آبرنگ و رنگ روغن مناسب است. این قلمموها توانایی بالاتری برای جذب آب دارند.
تینرها در خواص کاربری رنگ ، زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی رنگ تشکیل شده نقش تعیین کننده ای دارند . انتخاب درست یک تینر بر ویسکوزیته ، خاصیت برس خوری ، قابلیت افشاندن ، سرعت خشک شدن و بسیاری خواص دیگر رنگ تاثیر می گذارد . همچنین خواص ذکر شده در انتخاب تینر مناسب عبارتند از:
قدرت حلالیت
سرعت تبخیر
نقطه جوش
نقطه اشتعال و قابلیت شعله وری
سمیت
تینر
تینر یا تینر نقاشی (به انگلیسی: Paint thinner) مادهی شیمیایی، حلالی است که برای رقیق کردن رنگهای پایه روغنی بهکار میرود همچنین میتوان برای پاک کردن بخشهایی که نباید رنگی میشده تینر را بهکار برد.
مفهوم رنگ
رنگ به عنوان عنصری تجسمی برای توصیف موضوع اثر و خصوصیات آن؛ مثل ترسیم یک منظره پاییزی یا زمستانی که برای هرکدام از اجزای آن منظره (درختها، ساختمانها، زمین، آسمان و ...)از طیف رنگهای خاصی استفاده میشود و به این ترتیب پاییزی یا زمستانی بودن فضای آن منظره و همه ویژگیهایش با رنگهایی که در آن استفاده شده توصیف میگردد. این خصوصیت توصیف گرانه رنگ میتواند در ترسیم یک طبیعت بیجان و عناصر آن، یک چهره و پیکره ویا هر موضوع دیگری به کار گرفته شود. مثل آثار نقاشان طبیعتگرا یا همانگونه که رنگهای یک عکس رنگی موضوع خود را توصیف میکنند.
رنگ به عنوان عنصری نمادین و استعاری که معانی عمیق و درونی اثر و اجزای آن را به نمایش میگذارد. برای مثال در بسیاری از آثاری که هنرمندان بر اساس محتوای موضوعات اعتقادی، مذهبی، رمزی و افسانهای ساختهاند، کاربرد رنگ عموماً جنبهای نمادین و استعاری دارد.
استفاده از رنگ برای به نمایش گذاشتن ارزشهای درونی و زیباییها و تأثیرات خود رنگ، بدون در نظر داشتن ارزشهای استعاری و توصیفی آن. ارزشهای بصری رنگها در هنر معاصر بیش از هر دوره دیگری مورد توجه هنرمندان قرار گرفتهاست. بهطوریکه در برخی از شیوههای هنر جدید، آثار صرفاً بر اساس ارزشهای بیانی خود رنگها و نمایش قدرت تأثیرگذاری و زیباییهای بصری آنها ساخته شدهاست. همچنین از این خصوصیت رنگ به عنوان جنبه تزیینی دربسیاری از محصولات صنعتی، کاربردی و هنرهای سنتی مثل فرش، گلیم، پارچه، طراحی و دوخت لباس، معماری و شهرسازی بهره میبردند.